z ostatniej chwili
W dniach 3 i 4 kwietnia 2024 r. biuro ewidencji ludności w Urzędzie Gminy Mszana Dolna z powodów organizacyjnych, czynne będzie w godzinach od 7:30 do godziny 12:00, a w dniu 5 kwietnia 2024 r. biuro będzie nieczynne. Wójt Gminy Mszana Dolna informuje, że w dniu 29 marca (Wielki Piątek) 2024 roku Urząd Gminy Mszana Dolna będzie nieczynny Kasa urzędu czynna: Wtorek: 8:00-12:00 Środa: 13:00-15:00 Czwartek: 8:00-12:00 Wpłaty dokonać można w każdej placówce BS Mszana Dolna – bez prowizji
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej Rozumiem
Powiększ: A A A
A A A A A

Aktualności

Patriotyczna podróż w stulecie odzyskania przez Polskę Niepodległości

11/09/2018, dodał: Magda Polańska czytano: 3943 razy
Wybierając się w podróż po Litwie nie do końca byliśmy świadomi, jak wiele cennych informacji o naszej Ojczyźnie poznamy i do jakiego stopnia wycieczka ta będzie wzruszająca.

Dziś już wiemy, że cel wyprawy tegorocznych wakacji był warty wyboru – po powrocie ze wschodnich wojaży zgodnie podkreślają muzycy orkiestry dętej „Echo Gór” z Kasinki Małej.

„Panno Święta, co Jasnej bronisz Częstochowy i w Ostrej świecisz Bramie…” – te słynne  słowa naszego wieszcza narodowego, Adama Mickiewicza, towarzyszyły członkom orkiestry przez całą podróż po litewskiej ziemi. Początkowym i głównym celem tej pielgrzymki była Ostra Brama, do której Zagórzanie udali się po zwiedzeniu kościoła św. Piotra i Pawła.

Ubrani w stroje regionalne przemaszerowaliśmy przy dźwiękach naszych góralskich melodii przez Ostrą Bramę – wspominają kasinczanie. Mieliśmy zaszczyt wziąć udział we Mszy świętej w kaplicy ostrobramskiej i oprawić jej celebrację pieśniami ku czci Maryi. Pod wizerunkiem Matki Miłosiernej zostawiliśmy intencje, z którymi tam przybyliśmy.

Utrzymując się w tym podniosłym nastroju pospieszyliśmy do miejsca, które jest nam szczególnie bliskie – relacjonują pielgrzymi. W setną rocznicę odzyskania przez Polskę Niepodległości wizyta na Cmentarzu na Rossie była dla nas niesamowitym przeżyciem; to przecież jedna z czterech polskich nekropolii narodowych. To właśnie tam znajduje się mauzoleum Matki i Syna, w którym złożone w urnie spoczywa serce Marszałka Józefa Piłsudskiego. Poruszeni tym widokiem złożyliśmy wieńce i zagraliśmy marsze żałobne oraz marsz I Brygady Legionów Polskich. Z modlitwą na ustach przespacerowaliśmy między grobami żołnierzy poległych w latach 1919-1920 w walce o Wilno.

Kolejnym punktem programu pobytu Zagórzan na Litwie była wileńska starówka, gdzie prawie na każdym kroku wychwycić można rozmowy w języku polskim, a niemalże za każdym rogiem spotkać się z historią Polski. Nie dziwi ten fakt; w końcu Wilno do początku XX wieku znajdowało się w obszarze granic Rzeczypospolitej. Tam pielgrzymi z Kasinki Małej zwiedzili Rynek z wileńskim ratuszem, Uniwersytet Wileński oraz Katedrę Wileńską, gdzie złożone są relikwie św. Kazimierza Jagiellończyka.

Niewątpliwie jednym z niezapomnianych miejsc, które pozostanie w naszej pamięci jest Góra Krzyży – podkreślają muzycy. Wzgórze to, tak rozsławione w świecie chrześcijańskim przez papieża Jana Pawła II i jego pielgrzymkę do tego miejsca w 1993r., jest pełne krzyży; krzyży różnego rodzaju. Znajdują się tam krzyże wetknięte w ziemię - małe, średniej wielkości i te większe, przyniesione przez pielgrzymów z całego świata; co ciekawe - także różnych religii. My też zostawiliśmy tam swoje krzyże i polecaliśmy naszych bliskich i znajomych w  Eucharystii sprawowanej w pobliskiej kaplicy. Stamtąd udaliśmy się do Kowna, gdzie przez chwilę mogliśmy się przybliżyć do twórczości Mickiewicza, który właśnie w tym mieście żył i przechadzał się  ulicami, po których my spacerowaliśmy, kreując swoje wielkie dzieła.

W tak napiętym programie zwiedzania litewskich miejscowości znalazł się również czas na chwilę relaksu.

Po obejrzeniu zabytkowego zamku w Trokach udaliśmy się w rejs po trockim jeziorze – dodają kasinczanie. Po wyjściu na brzeg przebraliśmy się w stroje kąpielowe i poddaliśmy się szaleństwu w „małpim gaju”. Pływanie i zabawa były świetną odskocznią i miłym zakończeniem naszej podróży.

Litwa, choć nie cieszy się takim zainteresowaniem turystów jak Francja czy Włochy, zdecydowanie podbiła nasze serca – swój wyjazd podsumowują członkowie „Echa Gór”. Mieszające się uczucia dumy, wzruszenia i szacunku, kiedy słuchaliśmy o działających na tej litewskiej teraz ziemi Marszałku Piłsudskim, Adamie Mickiewiczu, św. Faustynie Kowalskiej, ks. Michale Sopoćko i wielu innych Polakach, sprawiły, że bez wątpienia zechcemy tam za parę lat wrócić. Bogu i Matce Bożej Ostrobramskiej, patronce naszej pielgrzymki, dziękujemy za możliwość dotarcia do tych miejsc.

Wyjazd członków Orkiestry Dętej „Echo Gór” z Kasinki Małej w patriotyczną podróż na Litwę możliwy był dzięki wsparciu finansowemu Urzędu Gminy Mszana Dolna uzyskanemu w drodze konkursu ofert na realizację zadania publicznego z zakresu ochrony i upowszechniania kultury w 2018r.