Zarządzenie Wójta w sprawie zezwoleń na odbiór odpadów komunalnych
ZARZĄDZENIE NR 41
Wójta Gminy Mszana Dolna
z dnia 18 maja 2006 r.
w sprawie wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na świadczenie usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości lub opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych na terenie Gminy Mszana Dolna
Na podstawie art. 7 ust. 3a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U.z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).
zarządzam co następuje:
§ 1
Ustala się wymagania, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na świadczenie usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie Gminy Mszana Dolna stanowiące Załącznik Nr 1 do niniejszego zarządzenia.
§ 2
Ustala się wymagania, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na świadczenie usług w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych na terenie Gminy Mszana Dolna stanowiące Załącznik Nr 2 do niniejszego zarządzenia.
§ 3
Nadzór merytoryczny realizacji postanowień zarządzenia powierzam inspektorowi ds. Ochrony Środowiska Urzędu Gminy Mszana Dolna.
§ 4
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Załącznik Nr 1
Do zarządzenia Nr 41
Wójta Gminy Mszana Dolna
z dnia 18 maja 2006 r.
Wymagania, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na świadczenie usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie Gminy Mszana Dolna.
§ 1
Przedsiębiorca zobowiązany jest do:
1) przedstawienia zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej lub odpisu Krajowego Rejestru Sądowego,
2) złożenia wniosku opracowanego zgodnie z art. 8 ust. 1, 1a, 2 i 2b ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 z późn. zm.),
3) określenia rodzaju odpadów komunalnych odbieranych od właścicieli nieruchomości,
4) udokumentowania gotowości przyjęcia odpadów przez przedsiębiorców, o których mowa w § 2 ust. 3,
5) niezwłocznego zgłaszania Wójtowi Gminy Mszana Dolna wszelkich zmian w danych określonych w zezwoleniu.
§ 2
1. Przedsiębiorca, prowadząc działalność będącą przedmiotem wniosku, zobowiązany jest do przestrzegania przepisów regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Uchwałą Nr XLVIII/397/06 Rady Gminy Mszana Dolna z dnia 8 lutego 2006 r.
2. Przedsiębiorca ma obowiązek odbierania odpadów komunalnych, o których mowa w § 2 ust. 3, niniejszych wymagań z częstotliwością określoną w § 15 Regulaminu utrzymania czystości i porządku w Gminie Mszana Dolna ( Uchwała Rady Gminy z dnia 8 lutego 2006 r. Nr XLVIII/397/06 ).
3. Przedsiębiorca ma obowiązek przekazywania odebranych od właścicieli nieruchomości odpadów komunalnych:
1) niesegregowane, na składowisko mieszczące się na terenie województwa małopolskiego, z którym przedsiębiorca ma obowiązek mieć zawartą umowę na składowanie odpadów ,
2) segregowane odpady mają być odwożone do zakładów prowadzących odzysk,
z którymi to przedsiębiorca ma obowiązek mieć zawartą umowę na dostawę
wysegregowanych odpadów.
4. Przedsiębiorca przed przekazaniem odebranych odpadów komunalnych do miejsc o których mowa w ust. 3 może, zgodnie z art. 8 ust. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, prowadzić sortowanie lub kompostowanie tych odpadów w instalacjach do których posiada tytuł prawny na podstawie odrębnych decyzji z zastrzeżeniem art. 9 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach. (Dz.U. Nr 62, poz. 628 z poźn. zm.)
§ 3
1. Przedsiębiorca ma obowiązek ograniczenia masy składowanych odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych na składowiska.
2. Maksymalny dopuszczalny poziom składowania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji odebranych przez przedsiębiorcę z terenu Gminy określa się zgodnie z gminnym planem gospodarki odpadami, przyjmując za podstawę docelowe ilości odpadów dopuszczonych do składowania w latach 2006 – 2020 oraz udział przedsiębiorcy w rynku usług w roku poprzednim.
3. Udział przedsiębiorcy w rynku usług stanowi iloraz masy niesegregowanych odpadów komunalnych odebranych przez przedsiębiorcę i łącznej masy tych odpadów odebranych z terenu Gminy w danym roku.
§ 4
1. Świadczenie usług odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości może być prowadzone wyłącznie na podstawie umowy i na warunkach w niej określonych.
2. Przedsiębiorca zobowiązany jest do wystawiania dowodów korzystania z usług z podaniem daty odbioru, ilości i rodzaju odebranych odpadów oraz ceny.
3. W przypadku podjęcia przez Radę Gminną w Mszanie Dolnej uchwały w trybie art. 6 ust. 2 i 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie – określającego górne stawki opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi, o których mowa w niniejszych wymaganiach , opłaty pobierane przez przedsiębiorcę nie mogą przekroczyć stawek opłat wynikających z uchwały Rady Gminy.
4. Przedsiębiorca ma obowiązek, na żądanie właściciela nieruchomości, wystawienia faktur VAT za usuwanie odpadów z nieruchomości, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał, z wyszczególnieniem rodzaju i ilości usuniętych odpadów komunalnych.
§ 5
1. Pojemniki oferowane przez przedsiębiorcę właścicielowi nieruchomości, z którym posiada umowę na odbieranie odpadów komunalnych powinny spełniać wymagania określone w § 9 ust. 1, 2 i 3 regulaminu utrzymania czystości i porządku w Gminie Mszana Dolna.
2. Przedsiębiorca powinien zapewnić możliwość mycia i odkażania pojemników na indywidualne zlecenie właściciela nieruchomości .
§ 6
1. Pojazdy stosowane do odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości powinny spełnić wymagania techniczne określone w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.).
2. Pojazdy powinny być dostosowane do pojemników do zbiórki odpadów.
3. Pojazdy powinny spełniać standardy techniczne określone odpowiednio:
1) normą PE EN 1501-1 pojazdy do usuwania odpadów z pojemników i związane z nimi mechanizmy załadowcze. Wymagania ogólne i wymagania dotyczące bezpieczeństwa,
2) rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 20 grudnia 2005 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla maszyn i elementów bezpieczeństwa (Dz. U. Nr 259, poz. 2170),
3) rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 30 października 2002 r. w sprawie minimalnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie użytkowania maszyn przez pracowników podczas pracy ( Dz. U. Nr 191, poz. 1596 z poźn. zm),
4) deklaracją zgodności według ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2087 z późn. zm),
5) rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 29 lipca 2004 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. Nr 178, poz. 1841).
4. Pojazdy przeznaczone do transportu kontenerów oraz pojazdy skrzyniowe z urządzeniem wywrotu powinny posiadać dodatkowo zabezpieczenie przed rozwiewaniem odpadów siatką lub plandeką.
5. Pojazdy do odbioru odpadów komunalnych muszą posiadać aktualne badania techniczne i świadectwo dopuszczenia do ruchu zgodnie z ustawą z dnia 20 czerwca 1997 r. prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.).
6. Pojazdy powinny być oznakowane nazwą i adresem przedsiębiorcy.
7. Przedsiębiorca powinien posiadać udokumentowane możliwości, własne lub obce w postaci usług świadczonych przez wyspecjalizowane zakłady, w zakresie przechowywania i prowadzenia obsługi pojazdów, o których mowa w ust. 1 – 5, w sposób określony w instrukcjach eksploatacji.
§ 7
1. Pojazdy do odbierania odpadów komunalnych powinny być myte zewnętrznie po zakończeniu każdego dnia ich użytkowania oraz myte zewnętrznie i wewnętrznie i odkażane nie rzadziej niż raz w miesiącu.
2. Przedsiębiorca powinien przedstawić dokumentację potwierdzającą posiadanie myjni do mycia i dezynfekcji pojazdów lub posiadania umowy z podmiotem świadczącym takie usługi.
§ 8
Przedsiębiorca zobowiązany jest prowadzić działalność będącą przedmiotem wniosku w sposób nie powodujący zagrożenia dla życia i zdrowia mieszkańców oraz zanieczyszczenia tras wywozu.
§ 9
1. Przedsiębiorca zobowiązany jest do prowadzenia ewidencji zawartych umów z właścicielami nieruchomości i dowodów korzystania z usług.
2. Ewidencja umów powinna zawierać następujące informacje:
1) imię i nazwisko lub nazwa właściciela nieruchomości,
2) adres nieruchomości,
3) data zawarcia umowy,
4) rodzaj (kod) odbieranych odpadów,
5) częstotliwość odbioru.
3. Przedsiębiorca zobowiązany jest do udostępniania ewidencji umów i dowodów świadczenia usług pracownikom Urzędu Gminy posiadającym imienne upoważnienie Wójta Gminy.
§ 10
1. Przedsiębiorca jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji odpadów zgodnie z art. 36 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach według rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 14 luty 2006 r. w sprawie wzorów dokumentów stosowanych na potrzeby ewidencji odpadów (Dz.U. Nr 30 poz. 213).
2. Przedsiębiorca jest zobowiązany do przekazywania Marszałkowi Województwa Małopolskiego zbiorczych zastawień danych o rodzajach i ilościach odpadów, o sposobach gospodarowania nimi zgodnie z art. 37 ustawy o odpadach według rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 11 grudnia 2001 r. w sprawie zakresu informacji oraz wzorów formularzy służących do sporządzenia i przekazywania zbiorczych zestawień danych (Dz.U. Nr 152, poz. 1737).
3. Przedsiębiorca jest zobowiązany zgodnie z art. 9a ust.1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach do sporządzenia i przekazania Wójtowi Gminy w terminie do 15 dnia po upływie każdego miesiąca wykazu właścicieli nieruchomości z którymi w poprzednim miesiącu zawarł umowy na odbieranie odpadów komunalnych oraz wykazu właścicieli nieruchomości z którymi w poprzednim miesiącu umowy uległy rozwiązaniu lub wygasły. Wykaz zawiera imię, nazwisko lub nazwę właściciela nieruchomości oraz adres nieruchomości.
4. Przedsiębiorca jest zobowiązany, zgodnie z art. 9a ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, do sporządzania i przekazywania w terminie do końca pierwszego kwartału za poprzedni rok kalendarzowy Wójtowi Gminy informacji dotyczącej:
1) masy poszczególnych rodzajów odpadów komunalnych odebranych z terenu Gminy,
2) sposobów zagospodarowania poszczególnymi rodzajami odebranych odpadów komunalnych,
3) masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji składowanych na składowisku odpadów,
§ 11
1. Wydanie zezwolenia może być cofnięte bez odszkodowania w przypadku nie wypełnienia przez przedsiębiorcę wymagań określonych w niniejszym zarządzeniu zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
2. Wygaśniecie lub cofnięcie zezwolenia nie zwalnia przedsiębiorcy z wykonania obowiązków dotyczących wymagań sanitarnych i ochrony środowiska zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
3. Zastrzega się prawo nałożenia dodatkowych warunków prowadzenia działalności objętej zezwoleniem, jeżeli wymagać tego będą względy ochrony środowiska lub inne ustalone po przeprowadzeniu kontroli realizacji warunków zezwolenia.
Załącznik Nr 2
Do zarządzenia Nr 41
Wójta Gminy Mszana Dolna
z dnia 28 kwiecień 2006 r.
Wymagania, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na świadczenie usług w zakresie opróżnienia zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych na terenie Gminy Mszana Dolna.
§ 1
Przedsiębiorca zobowiązany jest do:
1) złożenia wniosku opracowanego zgodnie z art. 8 ust. 1, 1a i 2a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 z późn. zm),
2) udokumentowania gotowości odbioru nieczystości ciekłych przez przedsiębiorcę, o którym mowa w § 3 ust. 2 niniejszych wymagań.
3) niezwłocznego zgłaszania Wójtowi Gminy Mszana Dolna dalej Gmina, wszelkich zmian w danych określonych w zezwoleniu.
§ 2
1. Świadczenie usług opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych może być prowadzone wyłącznie na podstawie umowy z właścicielem nieruchomości i na warunkach w niej określonych.
2. Przedsiębiorca zobowiązany jest do wystawiania dowodów wykonania usługi z podaniem daty wykonania usług, ilości wywiezionych nieczystości ciekłych oraz ceny.
§ 3
1. Przedsiębiorca prowadząc działalność będącą przedmiotem wniosku, zobowiązany jest do przestrzegania przepisów regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy wprowadzonego uchwałą Nr XLVIII/397/06 Rady Gminy Mszana Dolna z dnia 8 lutego 2006 r.
2. Przedsiębiorca ma obowiązek przekazywania nieczystości ciekłych do stacji zlewnych:
1) Górna Raba Sp.z o.o, ul. Krakowska 27e, 34-730 Mszana Dolna lub
2) innych, które są własnością przedsiębiorcy lub na korzystanie z których Przedsiębiorca ma zawartą umowę z ich Właścicielem.
3. Przedsiębiorca ma obowiązek opróżniania zbiorników bezodpływowych z częstotliwością uzgodnioną ze stacją zlewną w sposób zapobiegający wypływaniu nieczystości ciekłych ze zbiornika w wyniku jego przepełnienia lub niewłaściwego opróżniania, a tym samym zanieczyszczeniu powierzchni ziemi i wód gruntowych.
§ 4
1. Pojazdy stosowane do opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych powinny spełniać wymagania techniczne określone w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.).
2. Pojazdy, o których mowa w ust. 1, powinny spełniać standardy techniczne określone odpowiednio:
1) rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 12 listopada 2002 r. w sprawie
wymagań dla pojazdów asenizacyjnych (Dz.U. Nr 193, poz. 1617),
2) rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 17 października 2002 r. w sprawie
warunków wprowadzania nieczystości ciekłych do stacji zlewnych (Dz.U. Nr
188, poz. 1576),
3) deklaracją zgodności według ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie
oceny zgodności (Dz.U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2087 z późn. zm.)
4) rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 30 października 2002 r. w sprawie
minimalnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie
użytkowania maszyn przez pracowników podczas pracy (Dz.U. Nr 191, poz. 1596
z późn. zm.),
5) rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 20 grudnia 2005 r.